torsdag den 4. december 2014

Julesanger

Med desember er det endelig lov til å høre på julesanger. Jeg har dog sniklyttet til julesanger siden første fredag i november. Første fredag i november er nemlig J-dagen i Danmark, dagen da sneen falder. Hva det betyr spør du? Det betyr at Tuborg slipper julebrygget sitt, og det blir markert med brask og bram klokken 21. Jeg hadde sett noen "Sneen falder"-bannere på dørene til de brune bulene i nabolaget mitt (steder du kan røyke inne mens du spiller på slots og kjøper 10 shots til 100 kr), men ikke tenkt noe særlig mer over det. Så Eivind og jeg satt på restaurant og spiste middag da det plutselig kom ti nissejenter (typ kort skjørt og utringing) dansende inn i lokalet til høylytt jubel. Utenfor så vi at en blå Tuborg-lastebil hadde parkert utenfor, og hvit konfetti som skulle forestille snø blåste ut. Nissejentene delte ut julebrygg til de som hoiet mest, og musikken skiftet til julemusikk. Etter det har jeg snikhørt litt, men forsøkt å begrense meg. Nå er det derimot lov.

I dette innlegget skal jeg i cracked.com-stil skrive om seks julemusikkfavoritter.

6. plass: Baby, it's cold outside.



Denne sangen dukket opp på den danske julelisten jeg har på Spotify, og sangen i seg selv er ikke spesielt god spør du meg. Men denne får være med på listen utelukkende for the comic relief. Denne sangen får meg til å humre fordi den liksom skal være romantisk, men har en dypt forstyrrende tekst. Det er ikke uten grunn til at den figurerer på denne cracked.com-artikkelen.

5. plass: Band Aid


 Du kan si hva du vil om kolonialsme og alt det der, men dette er virkelig en fengende julesang og linjen "And there won't be snow in Africa this christmas time" er muligens den teiteste sangteksten i verdenshistorien. Så plusspoeng for comic relief, og det er selvfølgelig 1984-versjonen med Phil Collins på trommer som er bra. Alle som har sett Miami Vice med meg, eller vært på fest med meg og musikk fra Miami Vice kjenner til min store forkjærlighet for ham.

4. plass: Ramones


"Hæ?" sier du kanskje nå, hva i alle dager har Ramones med jul å gjøre? Da kan jeg fortelle deg at de har en av de kuleste julelåtene i verden. Bra budskap har den også!

3. plass: Boyzvoice


Det er umulig å ikke komme i godt humør av denne sangen, en klassiker man ikke kan unnvære i julen. Full pott for comic relief!

2. plass: Feliz navidad


Denne sangen er kanskje den julesangen som får meg i aller best humør, ikke fordi det er en spesielt vakker tekst eller sang. Men på grunn av denne hendelsen i 2010: Jeg kommer utslitt hjem fra Blindern og avtaler med min gode Ping at vi skal møtes på Ica og handle. I kassekøen kommer denne dialogen:

Ping: "Jeg var i byen i dag, og fikk en helt forferdelig stygg julesang på hjernen."
Vilde: "Ja? Hvilken da?"
Ping: "Jeg vet ikke helt hva den heter, teksten er på engelsk og spansk."
Vilde: "Åh, mener du Feeeeeliz navidad!" mens jeg bryter ut i sang og en medfølgende lekker dans.

Jeg skjønner fremdeles ikke helt hva som skjedde, men aldri har uttrykket "bryte ut i dans" vært mer passende. Der sto jeg plutselig dødssliten og lagde show i køen. Etter dette klarer jeg ikke høre denne sangen uten å trekke på smilebåndet.


1. plass: All I want for christmas is you.


Dette må være min absolutte favoritt! Jeg elsker Love Actually, denne sangen og hele scenen hvor de fremfører den. Nå gleder jeg meg til å komme hjem, og se den.

Fortsatt god advent!

V.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar