tirsdag den 25. marts 2014

Turist

I dag dro Eivind hjem, og det var ikke overraskende veldig trist. Men vi har hatt en veldig fin helg, og i går fikk vi vært superturister. Jeg hadde seminar til 11, etter det spiste Eivind og jeg lunsj på universitetet (kantinen er overraskende bra, langt bedre enn SiO) før vi dro til byen. Jeg er veldig fascinert av den danske livgarden, og de fantastiske hattene de bruker, og har hatt planer om å se vaktskiftet siden jeg flyttet hit.


Jeg har til og med et Livgarden-tema i hyllen min! I går fikk vi litt tilfeldig med oss vaktskiftet, da vi gikk av metroen hørte vi korpsmusikk og der var plutselig Livgarden ute og marsjerte i gatene. Så vi fulgte etter dem, og så vaktskiftet på Amalienborg slott.




Noen ganger er det veldig praktisk å ha en kjæreste som alltid drasser rundt på et gigantisk kamera altså.

Obligatorisk kleint bilde med livgardist måtte visst til. 

Etter Livgarden hadde spilt og marsjert, og generelt vist frem alt de kunne by på av militær pomp og prakt (som forhenværende korpsperson liker jeg slikt), ble det plutselig varmt og sol. Så vi fant ut at vi skulle fortsette dette turistopplegget, og gå til Nyhavn og ta en øl. Så vi dro til Nyhavn Færgekro, og bestilte øl selv om klokken bare var litt over 12. Vi takket dog nei da tjeneren (danskene kaller kelner for tjener. I kid you not) spurte om vi ville ha schnaps. Solen sto plutselig veldig på, og det ble varmt nok til å droppe jakke og skjerf.


En perfekt turistformiddag! Nå skal jeg spise middag, lese og så skal jeg på kino med "klassen" og se den nye 300-filmen. 

V.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar