lørdag den 26. april 2014

Athen, Antikken og andre døde ting

God formiddag!
Gårsdagen som startet veldig grå, ble fylt med strålende sol og klasseutflukten ble avsluttet med øl i parken. Først var vi på Medicinsk Museion, og fikk en spennende omvisning i utstillingen, før vi fikk se deler av samlingen av misfostre på glass. Jeg har tidligere vært på utflukt på Zoologisk museums spritsamling, men døde fostre/nyfødte (på 1700-tallet ble også nyfødte kalt fostre) var hakket over min komfortsone.


Døde dyr er mer enn creepy nok for meg altså.

I dag skal jeg gjøre ferdig problemnotat og petitum til Athen-faget, og jeg sitter således med bordet fullt av bøker om Antikken og demokrati. Petitum er et særegent fenomen i historiefaget i Danmark. Alle må nemlig levere inn et petitum for å få gå opp til eksamen. Jeg hadde aldri hørt ordet før, og ble fryktelig svett av å høre alle snakke om ting rundt det. Men det var ikke så komplicered som fryktet. Petitum er en egendefinert pensumliste som skal leveres inn og godkjennes av seminarleder. Den kan inneholde fellespensum, eller du kan utelukkende sette ting du selv har funnet på listen. I Athen-faget skal jeg opp til bundet skriftlig oppgave, og min stakkars seminarleder må da gi meg en oppgave som utgår fra det pensumet jeg selv har valgt. Omg, så mye jobb tenker jeg da. Vennligst minn meg på dette, hvis jeg havner i en posisjon der jeg vurderer å bli seminarleder i Danmark. Jeg sendte inn problemnotat og petitum før påske, for vi må nemlig også levere et notat om prosjektet vårt selv om vi skal skrive en bundet oppgave. Seminarlederen var veldig fornøyd med det jeg hadde sendt inn (woohoo!), men hadde noen forslag til forbedringer som jeg nå driver og fikser på. Planen for i dag er således: Bli ferdig med Athen, trene pilates, gå en tur og skrive litt på den andre oppgaven. Får se hva jeg rekker.

Videre har jeg en veldig dårlig nyhet, og det er at jeg har glemt igjen fotoapparatet mitt hjemme. Ergo blir det bare bilder fra mobil frem til 9. mai når mor kommer på besøk. Det betyr at outfitbilder med selvutløser er en saga blott til da. Fryktelig trist, jeg vet. 

Men dansk blogger med fotografkjæreste (elsker denne betegnelsen av Eivind og meg), har selvfølgelig et rikt arkivmateriale!

God lørdag folkens. Vi bloggez. V.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar