fredag den 25. april 2014

Scones og medicin

God morgen!
I dag er det halvgrått, og litt kjipt ute. Da jeg kom hjem var det strålende sol, og min antagelse om at det været skulle vare ut uka var fryktelig feil. Undervisningen er i gang igjen, og det er både hyggelig og litt stressende (hei eksamen!). I dag skal vi på klassetur til Medicinsk Museion (Ikke spør meg hvorfor de ikke bare kaller det museum), noe jeg tror blir veldig gøy. Københavns universitet har et rikt utvalg museer, og jeg har en plan om å besøke alle.

Men dagens bloggtema er gårsdagens bakst. Jeg er som kjent en ivrig hobbybaker, og da jeg fant denne oppskriften fant jeg ut at det var fint å utvide repertoaret med noe sunnere enn kake.


De ser liksom ikke voldsomt fristende ut, men de var skikkelig gode og mettende altså.

Hytteost-scones
10 dl hvetemel
2 dl havregryn 
3 ss smør/margarin (Margarin er et underlig konsept. Gå for smør)
2 ss bakepulver
250 g hytteost (danskene sier det konsekvent i stedet for cottage cheese. <3 Dansker)
6 dl skummet melk

Smuldre smøret i de tørre ingrediensene. Bland så sakte inn hytteost og melk. Legg bakepapir på to stekeplater, og fordel røren i små enheter på dem. Jeg lagde 18 stykk av denne røren. Stek nederst i ovnen i 20-25 minutter, flytt de så øverst i ovnen og la de stå i fem minutter til. 

Denne oppskriften har jeg stjålet fra Rema 1000 sitt oppskriftshefte, men jeg har gjort noen endringer. Den var veldig enkel å få til, det eneste er at det blir endel gris når man vasker opp bollen man har hatt deig/røre i.


Avslutter med bilde fra Rosenborg slott, for noen uker siden (Fotokred: Sigrid)

Bloggez. V.





7 kommentarer:

  1. Eg har fått fotokred! Hurra! Hurra!

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Fint bilde! Kred til både fotoobjekt og fotograf.

    SvarSlet
  4. Lol, jeg måtte nettopp skrive "Fax Service" for å bevise at jeg ikke er en robot. Første gangen jeg har fått oppgitt et ordentlig uttrykk og ikke bare tilfeldige bokstaver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at dere må bevise at dere ikke er roboter!

      Slet
  5. Håber du havde en god oplevelse på vores museum! Grunden til at vi kalder os "Museion" i stedet for museum er for at understrege at vi for det første er mere end "blot et museum". Desuden også fordi vi ikke bare er et traditionelt medicin-historisk museum, men et museum som fokusere på hele medicinens kultur. Også i nutiden og fremtiden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusen takk for svar. Jeg hadde et riktig fint besøk på museumet :)

      Slet