mandag den 15. september 2014

Amsterdam

Forrige lørdag sto jeg opp midt på natten for å dra til Amsterdam med formål å gå på konsert med Daniel Romano. Etter en heseblesende start på reisen (hvorfor kan ikke Kastrup og KLM bare ha automatisk bagdrop sånn som Gardermoen har?), kom jeg meg til slutt på flyet. Flyvertinnene ønsket velkommen først på nederlandsk (som er mitt absolutte favorittspråk, det høres jo ut de tuller) også på engelsk. Det ble rettet en spesiell velkomst til Kool and the Gang som også befant seg på flyet, nærmere bestemt på setet ytterst på min rad. Meget kult!


Reiseantrekket mitt besto av min favoritt (vel eneste)-flanellskjorte, og det viste seg at den matchet setebeltet. Det synes jeg var meget fint.

Flyet var wheels down i Amsterdam bittelitt over tiden, men kjæresten som skulle lande 30 minutter etter meg sitt fly var forsinket. Jeg besluttet derfor å tilbringe ventetiden på Starbucks. Jeg befinner meg cirka midt på skalaen som går fra jente-elsker-Starbucks-frappucinos til sykt-hipster-all-kaffen-jeg-drikker-er-fra-et-obskurt-land-du-ikke-har-hørt-om-og-lagd-med-en-spesiell-maskin, og synes kaffen er ganske så god. Så jeg bestilte meg en latte og damen jeg bestilte av skrøt av det fine og spesielle navnet mitt. Damen som lagde kaffen fulgte derimot ikke så godt med, og jeg endte opp med denne fine tolkningen.


Konserten var i en gammel kirke som nå heter Club Paradiso, og det var en veldig fin opplevelse.
Jeg glemte mobil og kamera på rommet, og tok således ingen bilder. Men det var skikkelig bra lzm.


Vi bodde på dette hotellet, og det var kjempefint. Vi fikk det største og beste rommet de hadde, som blant annet hadde to balkonger og en gigantisk seng. På dette bildet skimtes hårsveisen min etter jeg har vasket håret. Balsamspray og hårbørste er mine beste venner.


Vi gikk veldig mye rundt, og så på folk og ting og kanaler.

Eivind fotograferer folk som svømmer i kanalen.



Vi var på to museer: Rijksmuseum og Museum Vrolik Academic Medical Center. 
Det var dessverre ikke lov å ta bilder på Vrolik som er et museum med forskjellige kroppsdeler på sprit samt skjeletter. Lystig shit, jeg vet. Det var lite museum, dvs det var et rom inne på Medisinsk fakultet med forskjellige gamle samlinger av menneskelig og zoologisk materiale. Perfekt for medisinhistoriestudenten meg, men kanskje litt for spesielt interesserte.

Rijksmuseum derimot anbefales virkelig!


 Fine malerier, men også et utrolig fint bygg.

Han fyren her synes jeg var veldig festlig.

 Ellers har vi drukket øl og Strongbow


 Den rosa er Eivind sin
Vi har spist burger. Det beste måltidet hadde vi på en veldig søt italiensk restaurant siste dagen, hvor vi fikk gnocci, tagliatelle og et tonn med mozarella så vi rullet ut. Men der tok jeg selvfølgelig ingen bilder, fordi jeg var så opptatt med å spise meg ihjel.


Også shoppet vi litt!

Etter fire netter på fint hotell dro vi til Schiphol. Eivind sitt fly gikk før meg, så jeg fikk vært litt emo alene på flyplassen før jeg kom meg på flyet til KBH.

Og jeg fikk navnet mitt stavet riktig til slutt, etter en rekke interessante forsøk. Riktig nok måtte jeg stave det for kaffemannen, og da damen skulle rope opp navnet mitt kalte hun meg Filde.
Men nesten riktig.
Og alle var enige om at det var en skikkelig fin tur.

Bloggez. V.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar